c1n1 L4g1...kL1k yEr...^,^v

w4ktU skrG... ^_^

tGLkn l1nk kOrUnk Kat c1n1 y3r.... ^_^v

http://www.cute-smiley.com
Senang saja bah kalo duduk dan tgk2 saja. Tapi yg paling susah ialah berdiri dan bertindak untuk melakukan sesuatu tindakan yang perlu dibuat demi mengubah keadaan yang buruk menjadi baik, dan yang baik menjadi lebih baik dan yang lebih baik menjadi sempurna. Inilah kebiasaan kita selaku manusia, kita lambat bertindak dan bila bertindak pun masalah sudah menjadi besar dan adakalanya terlambat sudah. Misalnya, tayar kereta mau botak sudah, tidak mau tukar. Dah kena sama polis, baru bertindak tapi kena denda besar atau dah mengalami kemalangan/aksiden gara-gara tayar botak baru mau tukar itu tayar. Cubalah awal-awal bertindak, tedalah masalah besar dan tak payah buang duit berlebihan.

http://www.cute-smiley.com http://www.cute-smiley.com http://www.cute-smiley.com


Jadi, kalau adalah masalah kecil, baiklah ianya diselesaikan semasa ianya masi kecil lagi. Dan buatlah dengan segera. Macam juga kalau ada rasa sakit sikit2 macam panas2 badan, bah! pegilah jumpa Doktor. Jangan dah sakit teruk baru cari Doktor. Gitu juga didalam hal pelajaran. Rajin2lah membaca dan baca baik-baik sehingga otak tuu penuh dengan pengetahuan. Macam ni barulah ada harapan yg tinggi utk mendapatkan AAA [hahaha]. Bukan esok ujian, malam ini minum bergelas-gelas KOPI O KAW-KAW, konon2 mau berabis belajar sampai jauh malam atau sampai pagi. Sekali masuk dewan exam, fikiran tak tentu, mulut balik-balik menguap kerana tak cukup tidur. Mata pun macam tergantung batu besar dikelopak mata, mau tidur bah. Inilah gara-gara main "last minit" belajar. BAH! Marilah kita belajar menyelesaikan masalah semasa ianya masih kecil. Macam kalau ada api kecil, padamlah semasanya masi kecil kerana mudah dan senang. Jangan dah besar itu api, baru mati-mati mau kasi padam. Susah bah kalau macam ini sifat kita. Jestru itu, marilah kita belajar menyelesaikan apa juga masalah kita semasa ianya masih kecil. Kerana ianya masih mudah diurus dan senang diselesaikan dan kos pun murah jika ada apa-apa bayaran.
http://www.cute-smiley.com http://www.cute-smiley.com http://www.cute-smiley.comhttp://www.cute-smiley.com http://www.cute-smiley.com http://www.cute-smiley.com

Pendek kata, kecil-kecil lagi itu masalah sudah diberi perhatian sepenuhnya dan seterusnya diselesaikan awal-awal lagi. Dengan cara ini masalah yang lebih besar dan merugikan dapat dielakkan. Jangan sampai mengeluh dan berkata "Apa buli buat, nasi sudah menjadi bubur." Jadi, bertindaklah sebelum terkena dan sebelum terlambat.


http://www.cute-smiley.com

1 comments:

sweetie2010.blogspot said...

Salam kenal,

pesanan yang baik. beringat sebelum kena bah...

Post a Comment

 
sw3t...!!. Template Design By: SkinCorner